Zoekmachine optimalisatie (SEO): is een onderdeel van zoekmachine marketing. SEO is de optimalisatie van (mobiele) websites voor mensen die zoekmachines gebruiken (zoals Google), met als doel zoveel mogelijk relevante bezoekers naar uw website te genereren.
Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, zijn deze zoekresultaten een interessant alternatief voor advertenties in zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat uit twee delen: “On-page SEO” en “Off-page SEO”.
Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat On-page SEO uit alle zoekmachineoptimalisatie die op de site zelf plaatsvindt. Denk aan het plaatsen van trefwoorden en interne links. Off-page SEO zijn alle dingen die buiten uw site worden ondernomen om uw site gemakkelijker vindbaar te maken in Google.
Waarom zoekmachine optimalisatie?
Over het algemeen kun je zeggen dat de beste optimalisatie voor een website is om inhoud van hoge kwaliteit (zogenaamde “inhoud”) te leveren in combinatie met een goede structuur. Zoekmachines zoeken naar de beste inhoud voor gebruikers van de zoekmachine en goede inhoud is daarom een noodzaak.
Vaak wordt rekening gehouden met trefwoorddichtheid, de title-tag en het juiste gebruik van headers. Door correcte (X) HTML te gebruiken, wordt tekst gewogen. Tekst tussen tags binnen websites weegt bijvoorbeeld zwaarder dan normale tekst.
Hoe kunt u zoekmachine optimalisatie toepassen op uw website?
Veel bedrijven geven veel geld uit aan reclame, maar besteden te weinig werk aan de inhoud van hun website. Wie goed wil worden gevonden op bepaalde producten, moet er eerst zoveel mogelijk over vertellen en ervoor zorgen dat deze informatie goed kan worden geïndexeerd.
Daarnaast is het ook belangrijk om de website op de juiste manier te bouwen en een goede titel te gebruiken. De metabeschrijvingstag wordt overgenomen door zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Deze metatag is zichtbaar in de lijst met resultaten. Door een betere beschrijving per pagina te maken, zal iemand eerder op uw vermelding klikken.